پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
27 مرداد 1398 - 18:41

مواجهه امیدوارانه در طوفان سیاه نمایی

یکی از شگرد‌های دشمن در عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی ایران «هراس افکنی» و مرعوب‌سازی مردم و حتی مسئولان است
نویسنده : محمد رضا شبانی
کد خبر : 3729

پایگاه رهنما:

یکی از شگرد‌های دشمن در عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی ایران «هراس افکنی» و مرعوب‌سازی مردم و حتی مسئولان است. عاملان و کارگزاران عملیات روانی برای اثربخشی بهتر، یأس‌پراکنی و ایجاد ناامیدی را چاشنی فشار‌های اقتصادی می‌کنند تا جامعه هدف تحریم‌ها را مؤثرتر تصور کند و نظام محاسباتی آن‌ها را سردرگم کند. در حقیقت، اشتباه محاسباتی محصول ترکیب عملیات روانی و اقتصادی دشمن است؛ زیرا وقتی فشار اقتصادی و تبلیغات روانی در بین آحاد جامعه ناامیدی ایجاد کرد، به‌تدریج اولویت‌های مردم و حتی نخبگان دستخوش تغییر شده و از ریل درون‌گرایی و مسائل اساسی خارج می‌شود. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دیدار مدال‌آوران المپیاد‌های علمی و اعضای تیم ملی والیبال جوانان فرمودند: «مشکلات نباید جوان را متوقف و ناامید کند، زیرا ناامیدی، سَم است و اگر نسل‌های قبل متوقف و ناامید می‌شدند، ما باید همچنان در همان دوران فساد و طاغوت می‌ماندیم». بنابراین، مواجهه امیدوارانه با مسائل و مشکلات پیش رو، باطل‌السحر برخی ناکارآمدی‌ها و کاستی‌هاست و هم ابزاری کارآمد برای بن‌بست شکنی‌ها و ایجاد گشایش‌هایی است که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در نخستین روز‌های آغاز سال ۹۸ در حرم مطهر رضوی آن را نوید دادند؛ چراکه امید به آینده، زمینه و بستر حرکت و تلاش است. در سخت‌ترین شرایط چنانچه بارقه‌ای از امید باشد، جامعه در مسیر رشد و بالندگی حرکت می‌کند و درنهایت موفق به عبور از آن شرایط سخت و پیچیده می‌شود؛ اما اگر جوّ ناامیدی حاکم باشد، تلاش و حرکت متوقف‌شده و کوچک‌ترین مانع و مشکل می‌تواند جامعه را از پای دربیاورد. از همین روست که دشمنان انقلاب، دلسرد و ناامید کردن نسل جوان را روش رایج خود قرار داده‌اند.

آنچه اکنون دشمن به آن دامن می‌زند ناامیدی، بی‌اعتمادی و بدبینی به وضعیت موجود و آینده کشور است. درواقع، القای یأس و ناامیدی در کشور، نه‌تن‌ها سبب می‌شود بسیاری از دستاورد‌ها و خدمات مختلف ارائه‌شده در کشور نادیده گرفته شود؛ بلکه سبب شده بسیاری از پدیده‌ها و تلاش‌ها برای اصلاح و بهبود امور با دیده تردید و شک نگریسته شده و هرگونه اقدامی، ولو مفید و مثبت، نمایشی، نمادین و بی‌حاصل تلقی شود. متقابلاً چنانچه روح امید و صیرورت در جامعه جریان یابد، شرایط بهتری حاکم می‌شود و پاسخ به برخی مشکلات در ورای مرز‌ها دنبال نمی‌شود.

در شرایط فشار اقتصادی و روانی دشمن، باید به‌گونه‌ای رفتار شود که نسخه التیام‌بخش مشکلات اقتصادی الگو‌های داخلی هستند؛ زیرا کشور ظرفیت‌های اقتصادی مهم و سوددهی دارد که هنوز بالقوه مانده و به فعلیت نرسیده، باید در سایه تشریح مؤلفه‌های اقتصادی مقاومتی و نهادینه کردن آن برای جوانان و نخبگان، فضای یأس و ناامیدی مطمح نظر دشمن را از جامعه زدود. منظور از اقتصاد مقاومتی به معنای تمرکز بر داخل باهدف فراموش کردن بیرون نیست؛ بلکه به معنای ارتباط با بیرون برای تقویت اقتصاد داخل است. به موازات این نگاه یعنی استحکام‌بخشی به پایه‌های اقتصاد باید از اقدامات مثبت و کارآمدی که در حوزه‌های اقتصادی، دفاعی و فرهنگی صورت می‌گیرد نیز سخن گفت و آن‌ها را در رسانه‌ها نشر داد تا موجبات امیدآفرینی و تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی جامعه را فراهم کند.

ارسال نظرات